"We stralen iets uit wat we niet zijn

...kun jij ons helpen?"

Van Dam Loopbaanbegeleiding... Deze organisatie heb ik de afgelopen tijd wel in m'n hart gesloten. Wat een mooie mensen die vol passie werken aan de ontwikkeling en vooruitgang van anderen. Wat ik daar zoal gedaan heb?


Beginnen bij de basis

Om de vraag te beantwoorden "we stralen iets uit wat we niet zijn" is het belangrijk te onderzoeken wie je dan wel bent. We gingen dus terug naar die basis. Het bleek dat de adviseurs van Van Dam zich door de jaren heen flink hadden ontwikkeld. Frisse mensen met moderne kennis en ervaring. Maar dat bleek niet echt uit hoe ze zich via hun communicatiemiddelen presenteerden. Als je hen ontmoette via hun communicatiemiddelen kreeg je een ander gevoel dan tijdens een daadwerkelijke ontmoeting. Die online en offline versie moesten weer gaan matchen.

"Die online en offline versie moesten weer gaan matchen."

Samen met eigenaren Harmke en Tjeerd zetten we 'de wat, hoe en waarom' van Van Dam op papier. Wat doen we nu eigenlijk? Hoe doen we dat? Waarom doen we wat we doen? In deze zoektocht legde Roy Oosten al een goede basis met hen. Door de basistekst te formuleren stonden ze opnieuw stil bij wat ze nu echt belangrijk vinden, hoe ze in basis de dingen écht willen doen en waarom ze ooit begonnen zijn met deze organisatie. Na een aantal gesprekken over en weer ontstond er een prachtig, eerlijk en authentiek verhaal. Het begin was er.

"Door de basistekst te formuleren stonden ze opnieuw stil bij wat ze nu echt belangrijk vinden, hoe ze in basis de dingen écht willen doen en waarom ze ooit begonnen zijn met deze organisatie."

Plan maken en door

De kracht van communicatie zit hem in eenvoud, planmatigheid en consistentie. Een plan aan de basis van alle M&C-activiteiten is nooit weg. In dit plan beschreven we de doelen, doelgroep, boodschap en maakten we een planning.


Van Dam 2.0

Op basis van 'die nieuwe basis' in woorden zagen we dat de basis in beeld en huisstijl niet meer matchten. Kim van Studio Juno ontwierp een prachtig nieuw logo en huisstijl voor Van Dam. Met een dikke knipoog naar het oude materiaal ontstond een frisse, nieuwe stijl. Dit vulden we met de hulp van Lotte Terlouw Fotografie aan met foto's die precies de 'nieuwe' kernwaarden van Van Dam uitstralen en in beeld brengen wat ze doen. Aan de hand van een nauwkeurig script legden we deze beelden vast. We dachten van te voren na over de inzet van de beelden zodat we formaten, stand en scene's in de beeldenbank hebben die passen in de communicatiemiddelen die we willen maken.

"Foto's die precies de 'nieuwe' kernwaarden van Van Dam uitstralen en in beeld brengen wat ze doen."

Communicatiemiddelen

Vanuit die huisstijl, nieuwe beeldenbank en basistekst bedachten we welke middelen aandacht nodig hadden:

  • De website: de website matchte in structuur, tekst, huisstijl en beeld niet meer bij de daadwerkelijke Van Dam. Ik maakte een nieuwe structuur passend bij wie ze echt waren en de huidige website teksten kregen een flinke upgrade. We haalden testimonials op bij klanten zodat zij vertelden waarom zij fan zijn van Van Dam. We maakten de pagina's helemaal SEO (optimaal vindbaar voor zoekmachines) en brachten een call to action in en lieten de gezichten achter deze organisatie beter tot hun recht komen. Slim, want je mensen zijn je product dus dat moet vertrouwen bieden en uitstralen.

  • Folder: veel tekst voor de website was ook bruikbaar voor de folder. Harmke en Tjeerd maakten zelf een basis voor een tekst. Met meedenken in de structuur en een eindredactie-slag, plaatse Kim de tekst in een folder, helemaal passend bij de nieuwe huisstijl.

  • Social media werd voorzien van de nieuwe beelden, teksten en het nieuwe logo.


En behoud het goede...

Van Dam wilde hun geschiedenis in ere houden. Behouden wat goed was: elementen uit de huisstijl, informatieve website en hun eigen DNA (kernwaarden), maar dat wel opgefrist, opnieuw naar buiten brengen. Want de loopbaanadviseurs en organisatie hadden zich ontwikkeld door de jaren heen. Dus offline was er van alles gebeurd maar online minder. Nu hebben ze een buitenkant die past bij wie ze zijn aan de binnenkant. Ook dat is Ode!


"Nu hebben ze een buitenkant die past bij wie ze zijn aan de binnenkant."

Tijd voor contact

Eens kennismaken? Om te kijken of we wat voor elkaar kunnen betekenen en of het klikt? Bel, app of mail me dan!

08 81 26 48 95

stefanie@ode-communicatie.nl 

Volg de avonturen van Ode via:

  • LinkedIn - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • Instagram - White Circle